Meer over Levo
Hoe zit Levo in elkaar? “Ik besteed aandacht aan de thema’s uit de leerlijn sociale vaardigheden: samenleving, communiceren, toekomst, leefstijl en emoties”, somt Judith op. “Bij elk thema heb ik lessen gemaakt. De onderwerpen sluiten aan bij waarom leerlingen in De Hunnerberg zijn.”
Zo komen persoonlijke, maatschappelijke, relationele, morele en existentiële kwesties aan bod. Angst en verdriet, hoe je de toekomst ‘buiten’ voor je ziet, de zin van het bestaan, spijt en vergeving, hoe je je tot anderen in de leefgroep verhoudt of het missen van je vriend of vriendin of familie: door aan te sluiten bij wat leeft bij jongeren, is de kans dat Judith ze echt bereikt, groter.
Door maatschappelijke problemen naar jongeren toe te halen, kunnen zij zich daarmee identificeren en worden uitgenodigd daarover mee te denken. “Levensbeschouwelijk onderwijs biedt ruimte voor verschillende benaderingen vanuit uiteenlopende wereld-, mens- en godsbeelden”, licht Judith toe.
Belangrijk, want haar leerlingenpopulatie is heel divers. Naast een andere achtergrond en onderwijsniveau, identificeren jongeren zich als hindoe, moslim, christen of niet-gelovig.